lördag 19 mars 2011

På utställning med Wiking!


Idag har vi äntligen kommit iväg på utställning med Wiking! Jag har sådan fantastisk tur som har (eller ska jag kanske säga hade efter idag?) min sambo Dennis och även min underbara lillebror Oscar som följde med denna dag! Jag är ju så fjantig så jag törs inte köra transport!
Wiking var så fin när han var klar för färd! Fick låna ett jättefint fleecetäcke i grått som han hade på sej och vi lindade även benen pga att han har brodd i fötterna! Vill absolut inte ha onödiga skador på killen! Han fick stå kvar ett tag i transporten när vi kom fram! Stod som ett lamm! När jag lastat ur så blev han lite hingstig :)
Gick och pratade och blåste upp sej! Han gick och travade jätte bra, men när han skulle stå still var han som förbytt! Känns som det var något som störde honom! Misstänker att det var kedjan. Vi har aldrig använt kedja tidigare. Eller så var det något annat! För han kastade och slog med huvudet!
När vi gick in i ringen var han super duper i rörelse! Skötte sej exemplariskt! Även i grupp! Men när vi skulle stå framför domaren så gick det inte som jag ville, så benställningen blev lite som den blev! Å så fort han fick gå så kände man genom snöret hur han slappnade av!
Wiking blev placerad som nr 2 av 4! Så det är jag jättenöjd med :)
Bedömningen blev:
TYP:                        Maskulin, långsträckt                                        7
Huvud, hals och bål:  Bra framparti, öppen bål, plant kors                  7
EXTREMITER:       Grovbent fram, vinklad has, tät och tåvid fram      6
SKRITT:                 Ledig skritt med god längd                                   8
TRAV :                   Lätt naturlig trav                                                 8
TOTALT:                                                                                         36

Domare var Morgan Johnsson

Hörde inte riktigt vad han sa om Wiking då han inte stod still och jag även fick priser samtidigt! Men det jag hörde var att han inte var något att spara på! Kastrera honom sa han!
Det var inte riktigt vad jag hade förväntat mej! Jag har självklart själv målat upp en bild att han ev skulle kunna bli godkänd, men nu är den drömmen craschad :)
Men det gör inget! Utställning med häst var inte riktigt min grej och jag har numera en sambo och bror som ALDRIG mer kommer åka med mej på något dylikt! Å Wiking är världens bästa vad någon domare än säger! Han får gå som hingst över sommaren så får vi se till hösten vad vi gör! Det bästa är nog att göra honom till valack, med tanke på att det är barnens häst!

Wiking har i övrigt skött sej klockrent! Lättlastad. lätt att fixa och han stod som en klippa! Dock blev det inga kort pga att mamma inte var med!

Nu fokuserar vi på sommaren HUND utställningar istället! Det är MIN grej det ;)

1 kommentar:

  1. Hej Jannica, jag har inte tidigare sett att du bloggar. Jag har aldrig besökt en hästutställning, det kanske vore kul att göra någon gång. Jag tror att Magic är glad över att han har sluppigt det :))))
    lizz

    SvaraRadera